Õppeelemendid
Õppeelement on sisuliselt ja vormiliselt terviklik kava mingite pädevuste arendamiseks loomulikule suhtlusolukorrale lähedasel viisil. Allpool on mõned õppeelementide näidised:
Kristiine Kurema “Kevade” kool meedias
Triinu Laar. Raadioajakirjanduse õppeelement
Kaisa Salm. Kõne ja avaliku esinemise õppeelement
Jane Tõnisson. Trüki- ja telemeedia õppeelement
Pille Leola. Funktsionaalstiilide õppeelement
Merike Ennok. Kujundkõne käsitlemine 9. klassis
Inga Sapunjan. Suulise ja kirjaliku suhtluse erinevuste käsitlemine 8. klassis
Merili Susi. Kujundkõne kasutamine reklaamis ja mõjutamisel 11. klassile
Mari-Liis Türno. Reportaaži kirjutamine õppekäigust 9. klassile
Leelo Valgma. Teabetekstid ja algustähe kasutamine 8. klassile
Tiina Brock: Ametliku keelekasutuse õppeelement
Õppeelemendi teema: Ametikirja koostamine, ametlik esinemine, lauselühendi (määrusliku ja verbita) õppimine.
Rühmade moodustamine rühmatööks: Iga õpilane saab näitelause lauselühendiga. Laused on erinevalt konstrueeritud (tuumsõna lühendi alguses ja lõpus, lühend lause alguses ja lõpus).
N: Vaatamata väga heale sooritusele, ei saanud ta esikohta. Ta lahkus koolist juhtkonna otsusele vaatamata.
Rühmad moodustatakse erinevate lauselühendite põhjal (des-, mata-, (maks-), nud-, tud- ja verbita lauselühendi rühm). Ühe rühma võib teha ka tublimatest õpilastest (2-3), kes oleksid eksperdid.
Rollimängu tekst rühmadele: 8.klassi õpilasel Marta Sepal oli eelmisel veerandil 60 põhjuseta puudumist ja sellel veerandil puudumised jätkuvad (praeguseks juba 33 põhjuseta puudumist). Õpilast on korduvalt tabatud suitsetamas õppetundide ajal kooli territooriumil. Karistatud on teda käitumishinde alandamisega, direktori käskkirjaga, ema (isa ei ole) on käinud direktsiooni koosolekul ja probleemi on arutatud ka alaealiste asjade komisjonis. Kaks päeva tagasi pani ta koolis toime vandalismiakti – lõhkus III korruse stendide klaasid. Pärast seda pole õpilane kooli tulnud ja lapsevanemaga pole klassijuhataja kontakti saanud (telefon välja lülitatud, meilile ei vasta).. Mida edasi teha?
Rühmatöö ülesanne: Õpilased on õpetajate rollis (juhtkond, rollid võib jagada ka täpsemalt – direktor, õppealajuhataja, sotsiaaltöötaja, psühholoog, huvijuht, klassijuhataja) ja mängivad läbi õppenõukogu koosoleku. Neil tuleb langetada otsus Marta Sepa suhtes, kes on rängalt rikkunud kooli sisekorraeeskirju. Õppenõukogu edastab oma otsuse Marta Sepa kohta kirjalikult ametlikus vormis, kasutades tekstis lauselühendeid nii palju, kui on otstarbekas. Iga rühm saab ülesande esitada otsus ka suuliselt, mida kommenteerib ekspertrühm (võib valida ka parima otsuse teinud rühma), kes annab pärast hinnangu ka grammatilisele teostusele. Õpetaja arvestab hindamisel ka ekspertrühma seisukohti.
Rühmadele võib ette anda ka näidisfraase-vormelid: lähtudes olukorrast… , hoiatustele vaatamata…, vaadanud üle…, arvestades…, ära kuulanud…, teadmata lapsevanema seletusi…, tutvunud taustaga…, mõeldes tulevikule…, rääkimaks õpilasega…